De leeractiviteiten van de kinderen


Naar de schoolgids index


Activiteiten in de onderbouw

De activiteiten bij de kleuters ontstaan vanuit thema’s, deze kunnen door de kinderen aangedragen worden en door de leerkracht. De leerkracht zorgt binnen het thema voor zinvolle activiteiten. De belangrijkste activiteiten zijn:

  • Spelactiviteiten: hiermee bedoelen we het spelen in de hoeken zoals bijvoorbeeld het spel in de huis- en themahoek.
  • Constructieve activiteiten zoals bouwen, het werken met constructiemateriaal en knutselen.
  • Gespreksactiviteiten: praten over het spel/thema, dialoog tijdens het spel, overleg;
  • Lees- en schrijfactiviteiten: samen lezen, voorlezen, zelf lezen, spelletjes zoals rijmen, leren lezen als je eraan toe bent, zelf briefjes stempelen of schrijven (o.a. Schrijfdans) en met de computer leren omgaan;
  • Wiskundige activiteiten: meten, schatten, ordenen;
  • Muzikale activiteiten: samen zingen, omgaan met instrumenten en bewegingsactiviteiten;
  • Motorische activiteiten, zowel binnen als buiten, met of zonder materiaal en vrij of geleid.

Basisvaardigheden (lezen, schrijven, taal en rekenen)

Kinderen vergaren het gemakkelijkst kennis in een betekenisvolle context en als ze er aan toe zijn. In het algemeen onderschrijven wij dat ook op “Onder de Linde”. Bij de start van het leesonderwijs houden wij met dit uitgangspunt rekening door in de kleutergroep de kleuters gelegenheid te bieden bezig te zijn met lees- en schrijfactiviteiten. Deze activiteiten worden op verschillende niveaus en spelenderwijs aan alle kinderen aangeboden. 

In groep 3 start voor alle kinderen het lees- en taalonderwijs. We proberen ervoor te zorgen dat het leren zoveel mogelijk in eigen tempo verloopt, waarbij wij als school wel het minimum bewaken. Wij gaan ook na of wat gelezen is, begrepen wordt.

Vanaf groep 3 leren de kinderen via een methode een duidelijk leesbaar handschrift te ontwikkelen. De schrijfmethode sluit aan op de methode van aanvankelijk lezen. In groep 3 leren de kinderen de schrijfletters, in groep 4 worden de hoofdletters aangeleerd. In de hogere groepen wordt aandacht besteed aan blokschrift.

 

Bij de taalles besteden we (volgens de methode Veilig Leren Lezen en Taal Actief) veel aandacht aan spreken en luisteren, taalbeschouwing en aan schrijven (stellen). Ook is er veel aandacht voor het correct spellen.

De rekenles wordt gegeven volgens de methodiek van Alles Telt en bestaat niet alleen uit kale sommen die de kinderen zo snel en goed mogelijk maken, maar ook leren de kinderen rekenen door praktische problemen uit het dagelijk leven op te lossen. We praten over op welke manier er een oplossing is gevonden en vergelijken dit met elkaar om zo tot een goede oplossingstrategie te komen. 

In de groepen 4 t/m 8 werken we voor wat betreft  de verwerking en inoefening van taal, rekenen en lezen met de adaptieve en digitale methodiek Snappet. 

Wereldoriënterende vakken

De wereldoriënterende vakken bestaat uit de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie maar ook wetenschap en techniek. Het onderwijs is sterk in beweging en als school richten we ons op de brede vaardigheden. Naast het aanleren van kennis is ook het aanleren van vaardigheden belangrijk. De bibliotheek en het internet spelen een belangrijke rol in het verzamelen en verkrijgen van informatie. Daarnaast maken we zoveel mogelijk gebruik van de directe leefomgeving van de kinderen. 

De wereldoriënterende vakken worden thematisch aangeboden waarbij zowel kennis als vaardigheden aangeleerd worden. De methode die we gebruiken is Blink wereld.  In het thematisch werken bieden we, daar waar mogelijk, onderzoekend leren aan.

Op school zijn de techniektorens aanwezig met techniekmaterialen, waarmee kinderen in groepjes kunnen werken. Onderwerpen die aan bod komen zijn: constructies (bijv. met K’nex en Lego), hefbomen, katrollen, tandwielen, pneumatiek (werken met luchtdruk) e.d. Structureel krijgt iedere groep ongeveer 5 middagen per jaar techniekles met de techniektorens. De lessen worden zoveel mogelijk passend in het thema aangeboden. 

Expressieactiviteiten

Op verschillende manieren kunnen kinderen uitdrukking geven aan hun eigen expressie, zowel geleid als ongeleid. De lessen bewegingsonderwijs zijn vooral gericht op de training van de eigen vaardigheid, lichaamsoefeningen, spel en soms dans en ritmiek. De lessen van groep 1 en 2 vinden plaats in de speelzaal van het Jeugdhuis en voor de groepen 3 t/m 8 in de gymzaal.

Deze staat naast de school. In de handvaardigheidlessen (handenarbeid, schilderen en tekenen) kunnen de kinderen hun eigen vaardigheden op diverse creatieve manieren en met verschillende technieken tot uitdrukking brengen.

Muzieklessen worden in de groepen 4 t/m 7 verzorgd door de vakdocent muziek, waarbij een nauwe samenwerking wordt gezocht met de fanfare van Hegelsom. Kinderen leren de basisbeginselen voor het maken van muziek en het bespelen van een eigen muziekinstrument. 

Speciale voorzieningen in het schoolgebouw

Kindcentrum “Onder de Linde” beschikt over tien lokalen en een grote gemeenschappelijke ruimte. Daarnaast maken we gebruik van de speelzaal in het Jeugdhuis. Deze zaal wordt gebruikt voor spel en beweging van kleuters, maar ook ter vervanging van het buitenspel als de weersomstandigheden hierom vragen. Een gedeelte van de school is ingericht voor kinderopvang van zowel 0- tot 4-jarigen als voor de naschoolse opvang.

Drie lokalen zijn alleen voor deze opvang in gebruik. Eén lokaal wordt gezamenlijk gebruikt. De school heeft zeven lokalen in gebruik. Voor de tussenschoolse opvang maken we gebruik van het Jeugdhuis en van de gemeenschappelijke ruimte in school.

De gemeenschappelijke ruimte wordt gebruikt voor festiviteiten, waarbij de hele school betrokken is: we ontvangen er Sinterklaas, we vieren er Kerstmis. Verder vinden er vergaderingen, vieringen, ouder- en informatieavonden plaats etc., en is ook de plek waar kinderen zelfstandig werken. 

Onder de linde DSC_4085

In de gemeenschappelijke ruimte is ook onze schoolbieb en leeshoek aanwezig. Kinderen kunnen hier voor spreekbeurten, werkstukken en opdrachten voor wereldoriëntatie informatie vinden. Naast deze ruimtes hebben we nog verschillende spreekkamers die gebruikt worden door directie, ib’er en RT’ers. Externen die in school komen om kinderen extra te ondersteunen maken ook gebruik van deze ruimtes. Voor de opslag van diverse materialen heeft de school meerdere grote opbergruimtes.

Erg trots zijn we op onze speelplaats. Deze is ingericht als uitdagende speel/leeromgeving waarin kinderen kennis maken met allerlei vormen van bewegen en materiaal om te gebruiken in hun spel. Er is o.a. een arena aangelegd waar we ook met grotere groepen kunnen samenkomen, een wadi gemaakt met stromend water, allerlei “hoeken” ingericht waar kinderen op onderzoek kunnen naar de dieren en plantjes die bij ons in de natuur voorkomen.


Download deze pagina Download de gehele schoolgids